základní škola

da Vinci

Projekty a výjezdy

Na da Vinci se spoustu témat a dovedností učíme v rámci projektové výuky. Ta nám umožňuje propojovat poznatky a témata z různých oblastí s běžným životem a světem mimo školu. Při projektech pracujeme s reálnými zkušenostmi dětí a probouzíme tak jejich přirozený zájem o poznávání světa. Přitom rozvíjíme pracovní a studijní návyky, jak během individuální, tak skupinové práce.

Naše projekty jsou hodně různorodé. Liší se délkou, od drobných projektů v rámci jedné hodiny, přes projekty denní a týdenní až po třítýdenní expedici. Některé organizujeme v rámci jedné skupiny nebo třídy, jindy propojujeme sousední třídy, celý stupeň, nebo i celou školu. Některé projekty jsou volitelné a jejich témata navrhují studenti, jiné zahrnují povinná témata. Někdy zůstáváme ve škole, jindy vyrážíme do okolí nebo do Prahy. Část projektů realizujeme na výjezdech - v České republice i v zahraničí.

Na 2. stupni má každá třída v průběhu školního roku minimálně 15 projektových dní, 3 projektové týdny, týdenní adaptační kurz a lyžařský kurz. Celý červen pak věnujeme expedičnímu projektu. Do běžného rozvrhu jsou navíc zařazené dva bloky tzv. průběžných projektů, jejichže náplň se mění třikrát ročně. Osmáci se navíc účastní výměnného projektu v rámci programu Erasmus+, kdy na týden všichni společně vyjíždějí na partnerskou školu a následně týden hostí vrstevníky u sebe doma a u nás ve škole.

Adapťák

Hlavním cílem adaptačních kurzů je propojení kolektivu - třídy nebo komunity. V rámci adapťáků trávíme čas typicky na výjezdě mimo školu, což nám umožňuje být opravdu spolu.

Na 1. stupni vyráží na dvoudenní společnou cestu za dobrodružstvím 4. a 5. třída, zpravidla během prvních týdnů v září. V rámci adapťáku se děti učí spolupracovat, pomáhat si, celkově se tmelit. Děti přijímají výzvy v podobě posouvání vlastních hranic a překonávání různých druhů překážek. Menší děti zpravidla vyráží se i svými rodiči na víkendová setkání třídy na naši školní chalupu Artur, kde probíhají různé poznávací a tmelící aktivity.

Na 2. stupni vyrážíme na pětidenní adapťák vždy ve druhém týdnu v září. Na rozdíl od jiných škol jezdí na adapťák každý rok celá komunita 2. stupně, nejen 6. třída. Je pro nás totiž důležité nejen aby se stmelil kolektiv třídy, ale především aby měli nováčci na 2. stupni možnost poznat se se svými novými spolužáky, včetně svých patronů - deváťáků. O ostatními třídami potkávají i během výuky ve věkově smíšených skupinách. Pro ostatními členy komunity je to prostor se navzájem lépe poznat a zlepšovat vztahy mezi třídami i jednotlivci. V rámci adapťáků se učíme různé dovednosti, které se nám následně hodí ve škole - spolupracovat, komunikovat, poskytovat a přijímat zpětnou vazbu, zamýšlet se nad silnými stránkami svými i svých spolužáků, ale také vykročovat z komfortní zóny, překonávat překážky a hlídat si vlastní hranice.

Adaptační kurzy u nás připravuje učitelský tým, což nám umožňuje program přesně zacílit na aktuální potřeby dané skupiny. Do přípravy a realizace programu zapojujeme také absolventy našeho gymnázia. Program je typicky sestaven ze seznamovacích aktivit, programových bloků zaměřených na rozvoj dovedností a spolupráce, sportovních aktivit, a večerních her a jiných výzev. Na konci každého dne vytváříme prostor pro společnou reflexi v rámci tříd, ráno po snídani se vždy setkáváme na tzv. servisu, kde mají všichni prostor vyjádřit se k uplynulému dni a otevřeně řešit případné problémy, které vyvstaly během programu i mimo něj.

Projektové týdny

Během projektového týdne neprobíhá běžná výuka podle rozvrhu. Místo toho se během celého týdne třída (nebo věkově smíšená skupina) věnuje jednomu tématu. Rozsáhlá časová dotace nám umožňuje jít v tématu opravdu do hloubky, podniknout výjezd do ČR i do zahraničí, uskutečnit výzkum, spolupracovat s odborníky, věnovat se umělecké tvorbě, nahrát hudbu a natočit film, apod.

Na 1. stupni probíhají každoročně 2 projektové týdny, jeden v podzimních a jeden v jarních měsících. V podzimním projektovém týdnu se propojují všechny ročníky. 1. ročník zpravidla pracuje samostatně s ohledem na proces adaptace. Během druhého jarního projektového týdne dochází již k prolínání všech ročníků. Hlavními tématy projektových týdnů na 1. stupni ve školním roce 2023/24 byly Ptáci, Ohrožená zvířata a jejich ochrana, Včelařství (Po stopách včelky Sluněnky), Tisk, Programování a robotika a Objevuj svět Pokémonů.

Na 2. stupni máme každý rok 3 projektové týdny. Třídy mají zpravidla projekty samostatně, v některých případech se propojují se sousední třídou. V roce 2023/2024 třídy 2. stupně absolvovaly následující projekty. 6. třída absolvovala projekty Tmelení, Příběhy našich věcí a Pravěk. 7. třída absolvovala projekty Umění a kultura, Matematik cestovatelem a Pravěk. 8. třída absolvovala projekty Finanční gramotnost a základy podnikání, Evropské země a výjezd do Berlína a Tvorba a marketing. 9. třída absolvovala projekty Geologie, Příprava na přijímací zkoušky a Závěrečný třídní výjezd.

Projektové dny

Projektový den nám umožňuje se v rámci časové dotace 3-4 bloků zaměřit na téma, která by se během jednoho bloku obtížně stíhalo - někdy čas využijeme na projektovou práci a plánování, jindy např. vyrazíme na exkurzi do Prahy nebo na bádání do terénu. V některých projektových dnech realizujeme preventivní aktivity (digitální well-being, sexuální výchova, apod.).

Na 1. stupni probíhá během školního roku zpravidla několik projektových dní napříč všemi ročníky. Každoročně je pro děti připraven Halloween Day, vánoční workshop, masopust. V loňském roce proběhl den, propojený s 2. stupněm, který byl zaměřen na události 17. listopadu. Projektové dny s různou tématikou probíhají i v jednotlivých třídách v průběhu celého školního roku.

Na 2. stupni má každá třída minimálně 15 projektových dní. Třídy mají zpravidla projekty samostatně, v některých případech se propojují se sousední třídou. Většina témat vychází ze školního vzdělávacích programu, některá témata jsou volitelná. V roce 2023/2024 třídy 2. stupně absolvovaly následující projektové dny (výběr): Tvorba hlavolamů,Yoga in English, WeDo informatika, Odkaz antiky, Mykologie, Bezobratlí, Kartografie, Digitální stopa, Austrálie a Oceánie, Původní kultury, Big Data a autorská práva, Reklama, Architektonická procházka, Konsent - prevence sexuálního násilí, Globální svět, Exkurze do České národní banky.

Průběžné projekty

Na 2. stupni do běžného rozvrhu zařazujeme dva bloky tzv. průběžných projektů, jejichž náplň se mění třikrát ročně. Průběžné projekty jsou pro nás jedním ze způsobů jak umožňovat volitelnost. Témata projektů totiž přináší studenti, a to bez jakýchkoli omezení - každý může přijít s nápadem na projekt. Některé projekty navrhují učitelé nebo jiní členové týmu. Průběžné projekty jsou díky tomu velice různorodé a zahrnuji oblasti, kterým bychom jinak neměli prostor se věnovat.

V roce 2023/24 jsme na 2. stupni měli následující průběžné projekty - Virtuální realita, Vyjádři to fotkou, Volejbal, Hry ve vodě, Volná tvorba v dílně, Příprava na přijímací zkoušky z českého jazyka, Příprava na přijímací zkoušky z matematiky, Tvorba původních kultur, Přírodovědné pokusy, Hra na ukulele, English in music and films, Badminton, Příprava na přijímací zkoušky z matematiky II, Tvorba ze dřeva a základy řezbářství, Mořská biologie, Fotka, Zpěv, Kniha je kámoš, Žongluj, Hry ve vodě II, Příprava na přijímací zkoušky z českého jazyka II, Volná tvorba v dílně, Japonské umění, Konverzace v anglickém jazyce, Ptáci a savci, Psaní všemi deseti, Sportovní hry venku, Badminton II, Fotíme jaro, Mozek, Zpěv II, Volná tvorba v dílně II, Kniha je kámoš II, Volejbal II, Zkoumání přírody, Háčkování, Tvorba ze dřeva a základy řezbářství II, Štěstí: Mindfulness, jóga a meditace, Psaní všemi deseti II, Experimentální malba.

Expedice

Běžná výuka podle rozvrhu u nás končí na konci května a následně se tři týdny věnujeme expedičnímu projektu, ve kterém se mají možnost potkat druhostupňaři s gympláky v jedné skupině, v různých týmových rolích. To, že je někdo nejstarší automaticky neznamená, že je kapitánem skupiny, spíše zohledňujeme silné stránky jednotlivců a potřeby skupiny. Projekty si vedou sami studenti, učitelé jsou v roli konzultantů. Témata a složení skupin domlouváme už v průběhu 2. pololetí, abychom se v rámci samotné expedice mohli věnovat přímo výzkumu.

Expedice má zpravidla tři části odpovídající jednotlivých týdnům. V prvním týdnu probíhá příprava ve škole - seznamujeme se se skupinou i s tématem, specifikujeme výzkumný problém i metody zkoumání, navštěvujeme odborná pracoviště a plánujeme výjezd. Druhý expediční týden trávíme na výjezdu na lokalitu - tam probíhá samotný výzkum, sběr dat, apod. Ve třetím expedičním týdnu zpracováváme ve škole získaná data, analyzujeme výsledky a připravujeme prezentace. V posledním červnovém týdnu pak vyrážíme na naše spřátelené školy, kde výsledky prezentujeme. 

V posledních dvou letech jsme realizovali různá expediční témata. Mezi přírodovědná témata patřilo například Zkoumání kvality vody, Meteorologie, Radioaktivita, Ochránce přírody, Hlasy lesa (ornitologie), Průzkum neznámé fauny nebo Květiny (botanika). V rámci společenských věd jsme vytvářeli Knihu o pivovarnictví nebo 3D model Jesenice, zkoumali Finanční analýza vybraných firem na Rakovnicku, Odsun Němců z Jesenice či Kvalitu života místních obyvatel ve vztahu k turismu, Volby do Evropského parlamentu nebo Převaděčství v době železné opony. Míváme i kreativní témata, např. Krajinu jako literární inspirace, Tajemství opony (divadelní skupina), Kočovné divadlo nebo Tvorbu v plenéru.

Adresa

Střední škola, základní škola
a mateřská škola da Vinci
Na Drahách 20
252 41 Dolní Břežany

Kontakty

+420 608 333 567info@skoladavinci.cz
uk2msr8 (datová schránka)
jmeno.prijmeni@skoladavinci.cz
© 2010–2023 Střední škola, základní škola a mateřská škola da Vinci